Lisääkö CBD-öljyn Nauttiminen Ruokahalua?

Lisääkö CBD-öljyn Nauttiminen Ruokahalua?

Suhteemme ruokaan on monimutkainen asia, sillä genetiikka ja ympäristötekijät näyttelevät roolia nauttimamme ravinnon määrän suhteen. Terveet ruokailutavat ovat olennainen osa toimintakykymme kannalta, joten miten CBD-öljy voisi edistää matkaamme kohti hyvinvointia?

Miten ruokahalu toimii

Ymmärtääksemme miten CBD-öljy voi parantaa ruokahalua tulee meidän ensin ymmärtää mitä kehossamme tapahtuu, kun olemme nälkäisiä. Tätä varten on tärkeää määritellä ero nälän ja ruokahalun välillä.

Nälkä on tarvetta syödä ja sisäänrakennettu selviytymismekanismi, jonka tarkoitus on pitää kehomme optimaalisessa suorituskyvyssä. Ruoka on energiaa, ja ilman liikkumiseen tarvittavaa energiaa muinaisten esi-isiemme taru olisi loppunut jo sukupolvia sitten.

Ruokahalulla toisaalta tarkoitetaan halua syödä. Ollessamme nälkäisiä tarvitsemme ruokaa, tämä on itsestään selvää, mutta ruokahalumme määrittää minkälaisista ruoista pidämme ja mitkä houkuttavat meitä. Yksinkertaistettuna ruokahalu kertoo tarpeestamme täyttää ruokaan liittyvä fyysinen tarpeemme.

On täysin normaalia tuntea nälkää ja etsiä syötävää. Taustalla olevien fysikaalisten mekanismien (entsyymit, neurokemikaalit ja reseptorien viestit) lisäksi ruokailutapoihimme vaikuttavat myös ympäristötekijät.

Esimerkiksi, kuvittele olevasi perhetapaamisessa tai työpaikan juhlassa. Vaikka olet syönyt jo etukäteen, on todennäköistä, että käsiisi tarttuu jotakin tarjolla olevista naposteltavista. Tässä skenaariossa siis syömiseen liittyvä kimmoke ei ole fysikaalinen ruoantarve, vaan tarve pohjautuu psykologiaan – ajattelumme ja tuntemuksemme vaikuttavat siis siihen miten paljon ja miten usein syömme.

Miten CBD-öljy vaikuttaa ruokahaluun?

Lisääkö CBD-öljyn Nauttiminen Ruokahalua?

Cannabis sativan maine liittyen syömämme ruoan määrään liittyy THC:hen. Aivoissa sijaitseville reseptoreille sitoutuva THC syrjäyttää signaalit, jotka normaalioloissa kertoisivat aivoillemme kehomme saaneen tarpeeksi syötävää. CBD-öljy ei kuitenkaan ole sama asia kuin THC. CBD-öljyt jalostetaan teollisuushampusta, joka on Cannabis sativan jalostettu, alhaisen THC-pitoisuuden omaava muoto ilman psykotrooppista päihdevaikutusta.

Suoraan kannabinoidireseptoreille sitoutumisen sijaan CBD saa vaikutuksensa aikaan epäsuoraa reittiä kehon endokannabinoidijärjestelmän, laajan kehon biologisesta tasapainosta vastaavan säätelyelimistön tehoa nostamalla. Kehon säädeltäviin biologisiin mekanismeihin kuuluvat esimerkiksi mieliala ja ruokahalu.

CBD:n laaja-alaiset vaikutukset tekevät siitä kuitenkin ongelmallisen mitattavan. Osa todisteista antaa viitteitä CBD-öljyn ruokahalua kiihottavista vaikutuksista, kun taas toiset tulokset kertovat sen voivan mahdollisesti auttaa suitsimaan näläntunnetta. Mikä on siis totuus?

Voiko CBD-öljy lisätä ruokahalua?

CBD:n ruokahalua kiihottavat ominaisuudet saattavat olla peräisin sen vaikutuksesta serotoniinireseptoreille. 5-HT-reseptorit näyttelevät tärkeää roolia ruokahalun ja ruuansulatuksen suhteen, ja tutkimustieto kertoo CBD:n voivan kenties lisätä ruokahalua lievittämällä vatsan ärtymyksen tapaisia oireita suorien nälkään vaikuttavien mekanismien sijaan.

Voiko CBD-öljy hillitä ruokahalua?

Spektrin toisessa päässä ovat CBD:n mahdolliset vaikutukset ruokahalun hillitsemiseen. Tämäkin ilmiö vaikuttaisi olevan epäsuoraa laatua ja perua CBD:n rauhoittavasta vaikutuksesta, eikä niinkään kannabinoidin suorasta vaikutuksesta ruokahaluun. Psykologiset tekijät ovat vahvasti läsnä ruokahalussa ja monet ihmiset käyttävät syömistä selviytymismekanismina tuntiessaan olonsa ahdistuneeksi tai paineen alaiseksi.

Miten käyttää CBD-öljyä tervettä ruokahalua tukemaan?

CBD:n ja ruokahalun linkkejä selvittävät tutkimukset ovat vielä kesken, mutta tämän kannabinoidin potentiaalia ei tule aliarvioida. Jo muutama CBD-tippa voi auttaa keskittymään toimintamallien rakentamiseen, jotka edistävät tervettä ruokahalua ja tukevat kehon pyrkimystä tasapainotilaan.

Homman vaikeus piilee yksinkertaisen CBD:n annostelun sijaan tavoitetta tukevien toimintamallien luomisessa, mutta Cibdol voi auttaa tämänkin puolen kanssa. Löydät alta useita suoraviivaisia tapoja edistää ja tukea tervettä ruokahalua.

Pysy aktiivisena

Tämä ei varmasti yllätä ketään, mutta riittävä aktiivisuustaso kuuluu parhaisiin tapoihin ylläpitää tervettä ruokahalua. Ensiksi, fyysinen rasitus ja harjoittelu polttavat kaloreita. Tästä ei ole hyötyä ainoastaan painonhallinnan kanssa, mutta lisäksi saat myös hieman lisää siimaa mahdollisten herkkujen suhteen. On ensiarvoisen tärkeää löytää tasapainoinen ja kestävä lähestymistapa ruokailuun ja luonnollisesti valtaosan nautitusta ravinnosta tulisi olla terveellistä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö olisi aivan yhtä tärkeää syödä ruokia joista nauttii – vaikka se tarkoittaisikin ajoittaisia kakkupaloja.

Toiseksi, jos kuulut siihen ihmisryhmään, jonka ruokailun säännöllisyydessä on toivomisen varaa, voi säännöllinen harjoittelu auttaa rytmittämään ruokailua. Tavaksi otettu sessio kestävyysharjoittelua vapauttaa mielihyvähormoni endorfiinia, joka saa meidät hyvälle mielelle ja kehon haluamaan lisää harjoitusta.

Täydennä omega-rasvahapoilla

Omega-rasvahapoilla on valtava määrä terveyshyötyjä, joista positiivinen vaikutus painonhallintaan on vain yksi monista. Kaikki omega-rasvahapot eivät omaa samoja etuja, joten on tärkeää pyrkiä keskittymään omega-3-rasvahappoihin, joita löytyy esimerkiksi rasvaisesta kalasta, pähkinöistä ja hampunsiemenistä. Kylmäpuristettu hampunsiemenöljy on erinomainen lähde paitsi omega-3-rasvahapoille, mutta myös antioksidanteille ja kasviproteiineille.

Pidä kiinni aikataulusta

Ihmiset ovat usein tapojensa orjia, mutta kiireisen työelämän ja sosiaalisen elämän paineiden ristitulessa syöminen voi helposti tipahtaa näennäisesti toisarvoiseen asemaan. Epäsäännöllinen ruokailurytmi on kuitenkin helppo tapa luiskahtaa huonoihin ruokailutapoihin. Jos keskitymme ajoittamaan päivittäiset ruokailut aina samoille kohdin, voi tämä auttaa välttämään ylimääräisten välipalojen ja naposteltavien käyttöä nälän tilkkeenä.

CBD-öljy ja ruokahalu – yhteenveto

Ruokahalu on monimutkainen kokonaisuus. CBD:n nyanssien ja endokannabinoidijärjestelmän moniulotteisen luonteen takia on meillä vielä paljon opittavaa CBD-öljyn mahdollisista vaikutuksista tähän elämän osa-alueeseen. On tärkeä ymmärtää, että suhdettamme ruokaan määrittävät yhtä lailla niin emotionaaliset kuin fyysisetkin tekijät. CBD-öljy voi vaikuttaa eri ihmisten ruokahaluun eri tavalla, mutta sen lisääminen osaksi ruokavaliota tarjoaa erinomaisen alun polulle kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Miksi et siis vierailisi Cibdolin verkkokaupassa tutustuaksesi kattavaan valikoimaamme öljyjä, kapseleita ja muita CBD-tuotteita? Jos taas ennen käytännön kokeilua haluat perehtyä aiheeseen tarkemmin, kannattaa suunnaksi ottaa sinua varten kokoamamme CBD-tietosanakirja, joka auttaa syventymään CBD:n saloihin.

Tuotehaku