Mielenrauha

Mieliala-tietosivu

Mielenrauha on mittaamattoman arvokas asia.
Sen ansiosta voit hallita ajatuksiasi, tunteitasi ja mielialaasi keskittyäksesi asioihin, joilla on eniten merkitystä. Kiitos modernin elämän luomien paineiden, on yhä vaikeampaa saavuttaa tuota elintärkeää tyyneyden tilaa.

  • Kuinka mieli toimii?
  • Mielialahäiriöt: aiheuttajat
  • Mielialahäiriöt: oireet
  • Mielialahäiriöt: pienet muutokset, joita voit tehdä
  • Ainesosat, joista voi olla apua

Ehdotuksemme

CBD-öljy 5 % (500mg)
(34)
€ 19,95
Directly available
OSTA NYT
CBD-öljy 10 % (1000mg)
(79)
€ 29,95
Directly available
OSTA NYT

Kuinka mieli toimii?

Aivot ovat kehomme monimutkaisin elin.
Aivojen sisällä auttavat lukuisat hienostuneet rakenteet meitä prosessoimaan ympäröivää maailmaamme. Yhdessä hormonien, neurokemikaalien ja sähkösignaalien kanssa yrittävät aivot saada selvää siitä, mitä näemme, kuulemme, haistamme, kosketamme ja maistamme.

1

Tyvitumakkeet
Osallistuvat motoriikkaan ja liikeoppimiseen

2

Ventraalinen aivojuovio
Elintärkeä palkitsemiseen liittyvässä käyttäytymisessä

3

Mantelitumake
Vastaa ahdistuksesta, tunteista ja pelosta

4

Hippokampus
Elintärkeä muistin ja oppimisen kannalta

5

Myöhäisaivovaippa
Säätelee aistimuksia ja kognitiota

6

Hypotalamus
Hallitsee hormonien vapauttamista monia elintärkeitä toimintoja varten

7

Pikkuaivot
Välttämättömät liikkumisen ja motoriikan kannalta

8

Aivorunko
Säätelee hengittämistä, sydämen sykettä ja tasapainoa

Kemiallinen epätasapaino ja informaatioähky.
Kun meneillään on koko ajan niin paljon, ei ole yllättävää, että tämä hienostunut neurokemikaalien ja aivosignaalien tasapaino voi järkkyä. Johtuen olemassa olevista terveysongelmista tai ulkoisista tekijöistä, voivat ajatuksemme, tunteemme ja tuntemuksemme helposti häiriintyä.

Mielenterveytensä hoitamisesta on tullut yhä tärkeämpää modernissa yhteiskunnassamme.
Ei väliä sillä mitä elämässäsi kohtaat, tulevat olosuhteet testaamaan mielenlujuuttasi tavalla tai toisella. Vaikka ylä- ja alamäet ovat luonnollinen osa elämää, voivat alla olevan kaltaiset mielialahäiriöt nostaa päätään silloin, kun emotionaalinen rasitus jatkuu liian suurena päivästä toiseen:

  • Stressi
  • Ahdistus
  • Masennus
  • Pakko-oireinen häiriö
  • Kaksisuuntainen mielialahäiriö
  • Traumaperäinen stressihäiriö

Mielialahäiriöt: aiheuttajat

Useat riskitekijät vaikuttavat psyykkiseen hyvinvointiimme. Yleisimpiin esimerkkeihin lukeutuvat:

Geenit

Mielialahäiriöiden kulkeminen suvussa

Lääketieteellinen tausta

Olemassa olevat terveysongelmat tai aikaisemmat mielialahäiriödiagnoosit

Elämäntapahtumat

Läheisen menetys ja muut merkittävät tapahtumat

Fyysinen tila

Huono fyysinen hyvinvointi

Lääkitys

Lääkitykset, jotka voivat laukaista ahdistuksen tai masennuksen

Aivojen toiminta

Poikkeamat aivojen rakenteessa tai neurokemiallinen epätasapaino

Mielialahäiriöt: oireet

Eri mielialahäiriöiden oireet vaihtelevat merkittävästi henkilöstä toiseen. Yksi tekijä on kuitenkin yhteinen kaikissa häiriöissä: jos se jätetään hoitamatta, yltyvät negatiiviset tai ahdistuneet tuntemukset ainoastaan pahemmiksi.

Mikä rohkaisevaa, on mieleen liittyvien oireiden tunnistaminen jo iso askel eteenpäin. Kun kykenet tähän, olet jo matkalla ansaitsemaasi mielenrauhaa kohti. Yleisiä mielialahäiriöihin liittyviä oireita ovat:

  • Lihasjännitys
  • Jatkuva uupumus
  • Keskittymisvaikeudet
  • Mielenkiinnon häviäminen harrastuksia tai sosiaalisia aktiviteetteja kohtaan
  • Lisääntynyt riskialtis tai pakkomielteenomainen käyttäytyminen
  • Vähentynyt seksuaalinen halukkuus
  • Yhtäkkiset muutokset ruokahalussa
  • Itsepintaiset huolestuneisuuden tuntemukset
  • Lisääntynyt hermostuneisuus tai ärtyneisyys
  • Unettomuus tai unihäiriöt
  • Jatkuva hermostuneisuuden tunne
  • Selittämättömät mielialan vaihtelut

Mielialahäiriöt: pienet muutokset, joita voit tehdä

  • Pidä päiväkirjaa

Omien tunnetilojen määrittely on helpommin sanottu kuin tehty. Huolien tai harmituksen aiheiden ylös kirjoittaminen voi silti auttaa tunnistamaan kaavoja ja saamaan selville niiden lähteen. Yritä kirjoittaa muistiin se, mitä tunsit, kuinka toimit ja mitä teit saadaksesi olostasi paremman.

  • Suorita keskeneräiset tehtävät loppuun

Kesken jääneet tehtävät häiritsevät jatkuvasti takaraivossa. Ne ovat sinnikkäitä muistutuksia siitä, mitä emme ole saavuttaneet, sen sijaan, mitä olemme saaneet aikaan. Tehtävän loppuun saattamisen aikaansaama tyydytys – oli tehtävä sitten kuinka pieni tahansa – tekee ihmeitä mielenterveydelle.

  • Aseta selkeitä määräaikoja tehtävillesi

Kun suoritat loppuun kesken jääneitä tehtäviä tai toimia, tekee se rauhoittumisesta ja tilanteen hallitsemisen tuntemisesta huomattavasti helpompaa. Aloita asettamalla tehtävillesi pieniä, yksinkertaisia määräaikoja, jotka haluat saavuttaa joka päivä.

  • Selkeytä mielesi

Mindfulness on meditaatiotekniikka, joka auttaa selviämään emotionaalisten ja kognitiivisten häiriöiden kanssa. Voit harjoittaa sitä, olipa sinulla sitten siihen aikaa viisi minuuttia tai viisi tuntia. Mindfulness pitää sisällään hengitystekniikoita, mielikuvaharjoituksia ja meditatiivisia aktiviteetteja (joogaa tai muuta urheilua).

  • Puhu jollekin

Tämä saattaa kuulostaa kliseeltä, mutta jaettu ongelma on puoliksi selvitetty sellainen, erityisesti mitä mielialahäiriöihin tulee. Keskustelukumppanin ei myöskään tarvitse olla koulutettu ammattilainen. Puhu rohkeasti ystäville, perheelle tai muille mielialahäiriöistä kärsiville tukea saadaksesi.

  • Poistu tilanteesta

Anna mielellesi ja kehollesi aikaa poissa emotionaalisesti hankalista tilanteista. Liikkuminen auttaa selkeyttämään mielesi, joten täytä keuhkosi raikkaalla ilmalla ja anna itsellesi aikaa hankkia perspektiiviä.

Asiantuntija-apu

Hanki ammattiapua

Mielialahäiriöt ovat monimutkaisia, vivahteikkaita ja henkilökohtaisia asioita. Vaikka monet pienet teot voivat auttaa, ei ole ammattiavun voittanutta. Koulutetut lääkärit, tohtorit, psykiatrit ja terapeutit voivat auttaa saamaan apua, jonka tarvitset päästäksesi takaisin jaloillesi.

Lääkitys

Lääkitys ja lisäravinteet

Monet mielialahäiriöt ovat peräisin aivojen kemiallisesta epätasapainosta. Tämä on asia, johon päiväkirjan pitäminen tai pitkät kävelylenkit eivät tepsi. Lisäravinteet ja lääkkeet voivat palauttaa näiden tärkeiden neurokemikaalien tasapainon, mahdollistaakseen tasaisen olon, jonka tarvitset saadaksesi mielialasi jälleen hallintaasi.

Ainesosat, joista voi olla apua

Cannabinoids Cannabidiol (CBD), Cannabinol (CBN) Cibdol products that contain cannabinoids are: CBD Oil

Cibdol tukee mielialaan liittyviä tarpeitasi kattavalla valikoimallaan luonnonmukaisia lisäravinteita, jotka on tarkoitettu edistämään täydellistä mielenrauhaa.


Tuotehaku