Author: Luke Sholl
About the author
A picture of Luke Sholl
Lukella on yli vuosikymmenen kokemus CBD- ja kannabinoiditekstien kirjoittamisesta. Hän toimii Cibdolin sekä muiden kannabinoidijulkaisujen johtavana toimittajana tarjoten tosiasiallista, todisteisiin pohjautuvaa sisältöä. Hänen mielenkiinnonkohteisiin kuuluvat CBD:n lisäksi fitness, ravitsemus ja sairauksien ehkäisy.
Read more.

Kiinanginseng (Panax ginseng) on kiinalaisen lääketieteen perusainesosa ja sitä on käytetty jo vuosisatojen ajan edistämään eri hyvinvoinnin osa-alueita. Ginsengistä on kuitenkin olemassa monia eri lajeja ja sillä on todettu olevan laaja-alaisia vaikutuksia sekä mieleen että kehoon, joten opittavaa riittää. Jatka lukemista saadaksesi selville kaiken oleellisen tästä rohdoskasvista.

Mitä on kiinanginseng?

Ginseng on hienostunut kasvisuku, jolla on useita eri maailmanlaajuisesti tunnettuja lajeja[1]. Tunnetuin niistä on Panax ginseng, eli kiinanginseng. Osissa Koreaa, Kiinaa ja Siperiaa kasvava kiinanginsengjuuri on yksi kiinalaisen lääketieteen peruselementeistä, kiitos sen oletettujen immuunivasteeseen, oksidatiiviseen stressiin, kognitioon ja muihin toimintoihin kohdistuvien vaikutustensa.

Kuitenkin, kuten pian käymme läpi, on suuri osa kiinanginsengin vaikutuksista lähtöisin sen adaptogeenisestä luonteesta. Uskotaan nimittäin, että ginsengin sisältämät yhdisteet toimivat säätelemällä olemassa olevia järjestelmiä auttaen kehoa ylläpitämään tasapainoa ja samalla tukien yleistä elinvoimaa. Mutta mikä saa kiinanginsengin oikein vaikuttamaan kehoon näinkin monipuolisella tavalla?

Tähän vastataksemme meidän täytyy ensin esitellä tietty aktiivisten yhdisteiden ryhmä – ginsenosidit.

Mitä ovat ginsenosidit?

Ginsenosidit ovat ginsengin ensisijaisia aktiivisia yhdisteitä. Ne käsittävät lukuisia erilaisia aineenvaihduntatuotteita, joista kukin saa aikaan hieman erilaisen vaikutuksen mielelle ja keholle. Mikä mielenkiintoista, näiden ginsenosidien tarkka laatu ja kokoonpano vaihtelevat sen mukaan, mistä lajista, minkä ikäisestä kasvista sekä mistä kasvin osasta ne ovat peräisin. Lisäksi niihin vaikuttaa jopa se, kuinka kasvin sadonkorjuu on hoidettu.

Yksi yhteinen ominaisuus, jonka kaikki ginsenosidit kuitenkin jakavat on niiden oletettu vaikutus immuunijärjestelmäämme, nimittäin sytokiinien tukahduttaminen[2]. Lisäksi, jos pureudumme hiukan syvemmälle eri ginsenosidien alalajeihin, havaitaan, että ne voivat immuunijärjestelmän lisäksi vaikuttaa myös kognitiivisiin ja keskushermoston järjestelmiin[3].

Eroavaisuudet amerikan- ja kiinanginsengin välillä

Ennen kuin hyppäämme käsittelemään ginsengin ehdotettuja terveysvaikutuksia, käy järkeen oikaista jälleen yksi yleinen kasvia koskeva väärinkäsitys, nimittäin eroavaisuus kiinan- ja amerikanginsengin välillä. Tämä eroavaisuus on merkittävä, sillä ginsenosidien kompleksisuuden ansiosta on eri ginsenglajikkeilla myös omanlaisensa kemialliset rakenteet ja vaikutukset.

Amerikanginseng

Panax quinquefolius (amerikanginseng) on Pohjois-Amerikasta lähtöisin oleva ginsenglajike. Aivan kuten sen aasialaisen vastineensa kohdalla, sisältää kasvin juuri valtavasti ginsenosideja. Näiden elementtien koostumus on se, mikä erottaa amerikan- ja kiinanginsengin toisistaan.

Johtuen eroista kemiallisessa rakenteessa uskotaan amerikanginsengin edustavan kasvin jin-ominaisuuksia, mahdollisesti rauhoittaen kehoa.

Kiinanginseng

Panax ginseng (kiinanginseng) on ginsengin perinteinen lajike, jota käytetään pääosin Kiinassa ja muissa osissa Aasiaa. Jotta asia ei olisi näin yksinkertainen, on olemassa myös erillislajike, jota tavataan Venäjällä (Eleutherococcus senticosus). Se tunnetaan nimillä Venäjänjuuri ja Siperian ginseng.

Kiinanginsengin uskotaan olevan piristävämpi (käymme tätä pian läpi) ja siksi se edustaa kasvin jang-ominaisuuksia.

Kiinanginsengin mahdolliset terveyshyödyt

Nyt kun olemme käyneet läpi kasvin perusasiat, on aika tutustua sen jin- ja jang-ominaisuuksiin. Tärkeimmät vaikutusalueet voivat sisältää seuraavat.

Kiinanginseng ja kognitiivinen toiminta

Vaikka ihmiskokeet kiinanginsengin vaikutuksista ovat rajalliset, on meillä useita eläin- ja koeputkitutkimuksia, joihin voimme viitata. Näihin lukeutuu vuoden 2006 tutkimus kiinanginsengin vaikutuksista kognitiiviselle toiminnalle sekä vuoden 2016 tutkimus, joka keskittyy erityisesti K-yhdisteeseen (tietty ginsenosidien Rb1, Rb2 ja Rbc metaboliitti)[4],[5].

Ensimmäinen, Veterinary Medical Universityn teettämä tutkimus osoitti kiinanginsengin potentiaalisen vaikutuksen neuroprotektiivisiin toimintoihin, kuten hermosolujen kuolemaan, vapaisiin radikaaleihin ja apoptoottisiin tapahtumiin. Viimeksi tehty tutkimus vei löydökset yhden askeleen pidemmälle yrittäen eristää vaikutuksista vastuussa olevia yhdisteitä.

Kiinanginseng ja tulehdus

Korean Kangwonin kansallisen yliopiston teettämässä tutkimuksessa tutustuivat tutkijat siihen, kuinka valmistustekniikat muuttivat villiginsengjuuren vaikutuksiin[6]. Mielenkiintoista kyllä, he huomasivat, että fermentoidusta villiginsengjuuresta tehty uute sai aikaan suurempia vaikutuksia tulehdukseen ja oksidatiiviseen stressiin kuin fermentoimaton vastineensa.

Kiinanginseng ja energiatasot

Nostaaksemme esille ginsengin jang-ominaisuudet, voimme tutustua vuoden 2013 satunnaistettuun lumelääkekontrolloituun kaksoissokkotutkimukseen[7]. Siinä tutkijat käyttivät "erikoisvalmisteista 20-prosenttista kiinanginseng-etanoliuutetta" 90 potilaaseen, jotka kärsivät idiopaattisesta kroonisesta väsymyksestä, suhteellisen tuntemattomasta sairaudesta, joka aiheuttaa selittämätöntä väsymystä ainakin kuuden peräkkäisen kuukauden ajan.

Neljän viikon säännöllisen käytön seurauksena tulokset osoittivat "merkittävästi parantuneita" tuloksia lumelääkeryhmään verrattuna, antaen viitteitä siitä, että kasvin "antioksidanttiset ominaisuudet osallistuvat osaltaan sen toimintamekanismeihin".

Kuinka annostella kiinanginsengiä

Ottaen huomioon kattavan tutkimuksen puutteen, ei varmaankaan tule yllätyksenä, ettei tarjolla ole paljoakaan tietoa kiinanginsengin ideaaliin annostukseen liittyen. Jopa niissä muutamassa yllä mainitussa tutkimuksessa vaihtelivat kiinanginsenguutteen annostukset huomattavasti. Sitten tulee toki ottaa huomioon myös ginsengin tietty lajike ja ginsenosidien pitoisuus.

Auttaaksemme sinua saamaan parhaan hyödyn irti kiinanginsengistä ja löytämään hyvinvointitarpeisiisi sopivan annoksen, suosittelemme kokeilemaan seuraavaa:

• Valitse vain luotettavan valmistajan tuotteita, ja mielellään sellaisen, joka julkaisee ginseng-tuotteidensa tarkat pitoisuudet (yleensä yhteensä 2–3 % ginsenosideja).

• Noudata samaa annostusohjelmaa ainakin kahden viikon ajan. Näin kehosi saa tilaisuuden tottua kasvin vaikutuksiin.

• Jos sinulla kiinanginsengin käyttö mietityttää, keskustele ennen sen aloittamista lääkärin tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Hän kykenee tarjoamaan sinulle tapauskohtaisia neuvoja.

Kiinanginsengin sivuvaikutukset

Vaikka olemme käyneet kattavasti läpin ginsengin potentiaalisesti hyödyllisiä ominaisuuksia, liittyy yhdisteeseen kuitenkin useita sivuvaikutuksia, joista kannattaa olla tietoinen. Näihin lukeutuvat:

• Ahdistus
• Levottomuus
• Päänsärky
• Vatsavaivat
• Unettomuus.

Sinun kannattaa myös välttää ginsengiä, jos käytät tällä hetkellä, tai aiot käyttää verta ohentavia lääkkeitä, sillä kasvi voi vähentää niiden tehoa. Itse asiassa ginseng vaikuttaa häiritsevän monentyyppisten lääkkeiden toimintaa, joten kannattaa keskustella lääkärin kanssa kuullaksesi, kuinka se voi vaikuttaa omaan lääkitykseesi. Tämän lisäksi joissain eläinkokeissa havaittiin viitteitä ongelmista nautittaessa ginsengiä raskauden aikana, joten on parasta olla nauttimatta ginsengiä missään muodossa, jos olet raskaana tai imetät.

Kuinka kiinanginsengiä tulisi nauttia?

Yksi ginsengin parhaista ominaisuuksista on sen monipuolisuus, sillä kasvista saatavaa uutetta valmistetaan jauheeksi, kapseleiksi ja tableteiksi. Voit jopa ostaa itse juurta ja valmistaa sitä itse. Sitä voi syödä raakana tai hauduttaa sitä vedessä ginseng-teen valmistamiseksi.

Monille kätevin tapa nauttia ginsengjuurta on syödä sitä kapseleina vesilasillisen kanssa. Jos huomaat kapselien aiheuttavan vatsavaivoja, voi sen niitä nauttia ruoan kanssa pahoinvoinnin ja kipujen vähentämiseksi.

Kannattaisiko sinun kokeilla kiinanginsengiä?

Ginseng on ollut olemassa jo tuhansia vuosia, sekä holistisena yrttinä, että houkuttelevana koristeena aterioissa. Monista ginsengiä koskevista kliinisistä tutkimuksista ei kuitenkaan olla saatu vakuuttavia tuloksia, joten on vaikeaa sanoa, kuinka paljon anekdoottisissa todisteissa on perää.

Ginseng vaikuttaa kuitenkin hyvin siedetyltä, ja uutteen vaikutukset tiettyihin lääkityksiin eivät koske sinua, emme keksi juurikaan syitä sille, mikset sinun kannattaisi itsekin kokeilla sitä. Suosittelemme myös kokeilemaan sekä amerikan- että kiinanginsengiä määrittääksesi, mikä niistä sopii itsellesi parhaiten.

Koe kaikki, mitä ginsengillä on tarjottavanaan tutustumalla Cibdol-kaupan täysin luonnonmukaisiin hyvinvointilisäravinteisiin. Tai jos haluat oppia lisää tasapainoisen vastustuskyvyn tai ruoansulatusjärjestelmän sekä hermoston toiminnasta, vieraile CBD-tietosanakirjassa.

Lähteet

[1] T; KDP. Panax ginseng. American family physician. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14596440/. Julkaistu vuonna 2003. Sivustolla vierailtu 19. toukokuuta 2022. [Lähde]

[2] Kim JH, Yi Y-S, Kim M-Y, Cho JY. Role of ginsenosides, the main active components of Panax ginseng, in inflammatory responses and diseases. Journal of Ginseng Research. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1226845316301282?via%3Dihub. Julkaistu 18. elokuuta 2016. Sivustolla vierailtu 16. toukokuuta 2022. [Lähde]

[3] Leung KW, Wong AS-T. Pharmacology of ginsenosides: A literature review. Chinese medicine. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2893180/. Julkaistu 11. kesäkuuta 2010. Sivustolla vierailtu 16. toukokuuta 2022. [Lähde]

[4] K; RWDLSGGR. Neuroprotective effects of ginsenosides. Acta neurobiologiae experimentalis. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17265697/. Julkaistu vuonna 2006. Sivustolla vierailtu 16. toukokuuta 2022. [Lähde]

[5] JS; OJK. Compound K derived from ginseng: Neuroprotection and Cognitive Improvement. Food & function. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27801453/. Julkaistu vuonna 2016. Sivustolla vierailtu 16. toukokuuta 2022. [Lähde]

[6] Park BG;Jung HJ;Cho YW;Lim HW;Lim CJ; B-G. Potentiation of antioxidative and anti-inflammatory properties of cultured wild ginseng root extract through probiotic fermentation. The Journal of pharmacy and pharmacology. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23356855/. Julkaistu vuonna 2013. Sivustolla vierailtu 16. toukokuuta 2022. [Lähde]

[7] Kim HG;Cho JH;Yoo SR;Lee JS;Han JM;Lee NH;Ahn YC;Son CG; H-G. Antifatigue effects of panax ginseng C.A. meyer: A randomised, double-blind, placebo-controlled trial. PloS one. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23613825/. Julkaistu vuonna 2013. Sivustolla vierailtu 16. toukokuuta 2022. [Lähde]

Tuotehaku