About the author
Sources
Lähteet

[1] Bolton JL, Dunlap TL, Hajirahimkhan A, et al. The multiple biological targets of hops and bioactive compounds. Chemical research in toxicology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6643004/. Julkaistu 18.2.2019. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[2] Franco L, Sánchez C, Bravo R, et al. The sedative effect of non-alcoholic beer in healthy female nurses. PloS one. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC3399866/. Julkaistu 2012. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[3] Franco L;Sánchez C;Bravo R;Rodriguez A;Barriga C;Juánez JC; The sedative effects of hops (humulus lupulus), a component of beer, on the activity/rest rhythm. Acta physiologica Hungarica. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22849837/. Julkaistu 2012. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[4] S; SSB. Treating primary insomnia - the efficacy of valerian and hops. Australian family physician. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20628685/. Julkaistu 2010. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[5] Kyrou I;Christou A;Panagiotakos D;Stefanaki C;Skenderi K;Katsana K;Tsigos C; I. Effects of a hops (humulus lupulus L.) dry extract supplement on self-reported depression, anxiety and stress levels in apparently healthy young adults: A randomised, placebo-controlled, double-blind, Crossover pilot study. Hormones (Athens, Greece). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28742505/. Julkaistu 2017. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[6] Lee YM;Hsieh KH;Lu WJ;Chou HC;Chou DS;Lien LM;Sheu JR;Lin KH; Y-M. Xanthohumol, a prenylated flavonoid from hops (humulus lupulus), prevents platelet activation in human platelets. Evidence-based complementary and alternative medicine : eCAM. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22611436/. Julkaistu 2012. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[7] Erkkola R, Vervarcke S, Vansteelandt S, Rompotti P, Keukeleire DD, Heyerick A. A randomised, double-blind, placebo-controlled, crossover pilot study on the use of a standardised hop extract to alleviate menopausal discomforts. Phytomedicine. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0944711310000231?via%3Dihub. Julkaistu 18.2.2010. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

Back

Kaikki mitä sinun tulee tietää humalasta

Kaikki mitä sinun tulee tietää humalasta

Humalan maineteot ovat pääosin oluenpanon saralta, mutta tällä pitkään viljellyllä kukalla on paljon muutakin tarjottavaa. Jatka lukemista ja lue kuinka vuosikymmenten holistinen käyttö ja uudet tieteelliset tutkimukset ovat onnistuneet liittämään uusia mahdollisista hyötyjä.

Mikä humala on?

Humalalla tarkoitetaan salkohumalan kukintoja, joiden tyypillisin käyttömuoto on oluen valmistuksessa, jossa ne vastaavat sen tunnusomaisesta kitkerästä mausta. Tämän suosituimman käyttömuodon lisäksi humala taipuu kuitenkin moneen muuhunkin oluen maustamisen lisäksi. Kiitos sen kokonaisvaltaisten ominaisuuksien selvittämisestä ei kuitenkaan kuulu tiedemiehille, vaan uneliaille maatyöläisille.

Anekdoottitason tiedot nimittäin kertovat, että humalan vaikutukset havaittiin ensi kertaa humalasatoa käsittelevien maatyöläisten nukahtaessa helpommin, vaikkei kyseinen työ olekaan erityisen rankkaa verrattuna muiden satokasvien korjuuseen. Ilman moderneja laboratoriolaitteita havaintojen vahvistaminen ei onnistunut, mutta todistusaineisto viittasi humalan hartsin suuntaan.

Myöhemmin teknologian kehittymisen myötä voitiin todeta, että maatyöläisten havainnoissa oli perää. Tiedämme nyt, että humalan unta edistävien ominaisuuksien taustalla on luultavasti joukko tärkeitä terpeenejä ja flavonoideja, kuten esimerkiksi ksantohumoli, humuleeni ja lupuliini.[1] Kerromme pian lisää näistä tärkeistä molekyyleistä, mutta käydään sitä ennen läpi hieman tärkeää humalaan liittyvää tietoa.

Mistä humala on peräisin?

Humala eli salkohumala (Humulus lupulus) on monivuotinen kiipeävä köynnöskasvi, joka on lähtöisin pohjoiselta pallonpuoliskolta. Oluen valmistukseen ei käytetä koko kasvia, vaan vain naaraskasvien kukintoja. Tämän tavan arvelleen alkaneen jo 800-luvulla.

Humalan nousu maailmanmaineeseen ei ollut mutkaton tie, jossain vaiheessa sillä oli nimittäin syntisen ja turmiollisen rikkaruohon maine, mutta nykyisin se on tärkeä ja arvokas viljelykasvi Saksassa, Puolassa, Brittein saarilla, Puolassa, Yhdysvalloissa ja osassa Aasiaa. Oluenpanijat käyttävät eri humalalaatuja säädelläkseen tuotteidensa, pale lagerien, alejen ja muiden suosittujen oluiden katkeruutta ja aromia.

Humalan terveysvaikutukset

Humala on kasvanut ihmisen rinnalla vuosisatojen ajan, mutta tästä huolimatta sen mahdollisia terveysvaikutuksia koskevaa tietoa on tarjolla varsin vähän. Löydät alta yhteenvedon merkittävimmistä tutkimuksista.

Unihäiriöt

Humalan mahdolliset vaikutukset uneen saattoivat alun perin nousta esiin anekdoottityyppisistä tarinoista, mutta minkälaista asiaa koskevaa tietoa on tarjolla tällä hetkellä, kun tutkijoilla on käytössään mikroskooppeja ja muita kehittyneitä välineitä?

Vuoden 2012 tutkimuksessa 17 naispuolisesta sairaanhoitajasta koostuvalla ryhmällä havaittiin, että alkoholittoman oluen nauttiminen vaikutti niin unensaantiin kuin kestoonkin.[2] Tutkijat arvelivat humalan keskeisten molekyylien olevan ilmiön taustalla keskushermostoon linkittyvän, reseptoreista ja välittäjäaineista koostuvan GABA-järjestelmän kautta vaikuttaen.

Tulokset olivat samansuuntaisia myös yliopisto-opiskelijoista koostuneella joukolla, jolle tutkijat antoivat 1, 2 ja 11 mg humalauutekapseleita tai plaseboa.[3] Tulokset olivat parhaita 2 mg annoksen saaneella joukolla. Tämän perusteella humalaekstraktin voitiin todeta linkittyvän tasapainoiseen vuorokausirytmiin. Tällä taas voi olla kauaskantoisia terveysvaikutuksia, sillä terveen vuorokausirytmin tiedetään auttavan kehoa torjumaan useiden unihäiriöiden aiheuttamia haittavaikutuksia.

Jotkut tutkimukset ovat löytäneet viitteitä siitä, että humalan unta edistäviä vaikutuksia voisi tehostaa nauttimalla sitä rohtovirmajuuren eli valeriaanan kera.[4] Aihetta koskeva tutkimustieto on kuitenkin puutteellista, joten aiheesta tarvitaan satunnaistettuja ja plasebokontrolloituja kaksoissokkotutkimuksia ennen vankempien johtopäätösten vetämistä.

Ahdistus ja masennus

Vuoden 2017 tutkimus perehtyi humalan ominaisuuksiin lisäravinteena terveille aikuisille osana satunnaistettua, plasebokontrolloitua kaksoissokkotutkimusta.[5] Tutkimuksen tavoite oli selvittää voisiko humala vaikuttaa nuorten aikuisten ahdistus-, masennus- ja stressitasoihin. Kymmenen viikon tarkkailujakson jälkeen tutkijat havaitsivat itse raportoitujen tasojen laskeneen kaikkien kolmen ryhmän osalta samaan aikaan kuin plaseboryhmässä havaittiin merkittävää nousua.

Sydämen terveys

Eräs aiemmin mainituista flavonoideista, ksantohumoli, oli tutkimuskohteena 2012 julkaistussa sydämen terveyteen keskittyneessä tutkimuksessa.[6] Tutkimuksessa havaittiin molekyylin osoittavan antitromboottisia vaikutuksia, jotka saattavat auttaa ehkäisemään haitallisten aineiden kerääntymistä valtimoihin. Valtimotukokset ovat eräs johtavista syistä vakavien sydän- ja verisuonisairauksien taustalla.

Menopaussi

Useat johtavat yliopistot tekivät yhteistyötä selvittääkseen humalasta löytyvän flavonoidin, 8-prenyylinaringeniinin vaikutuksia menopaussiin ja tutkimuksen tulokset olivat varsin kiinnostavia. Tämä molekyyli on fytoestrogeeni eli kasviperäinen molekyyli, jonka kemiallinen rakenne muistuttaa estrogeeniä.

36 menopaussista kärsivän naisen joukosta raportoitiin samanlaisia tuloksia sekä koeryhmän että plaseboryhmän osalta kahdeksan viikon jälkeen.[7] Vasta viikolla 16 havaittiin 8-prenyylinaringeniinia saaneen ryhmän raportoivan edistystä menopaussin oireisiin saadussa helpotuksessa. Lopputulos oli siis lupaava, mutta tässäkin tapauksessa tarvitaan jatkotutkimuksia selvittämään 8-prenyylinaringeniinin estrogeeniä matkivia ominaisuuksia ja humalaekstraktin pitkäaikaisvaikutuksista.

Humalan sivuvaikutukset

Aluksi on syytä todeta, että humala vaikuttaisi olevan hyvin siedetty ja vähäinen sivuvaikutuksiltaan. Muiden lisäravinteiden tapaan kuitenkin myös humalan kohdalla on syytä keskustella oman lääkärin kanssa ennen ravinnelisän käyttöönottoa. Terveyden ammattilaisilta voi saada tapauskohtaista tietoa, joka auttaa määrittämään voisiko humala olla hyödyksi terveystavoitteiden edistämisessä.

Toinen huomionarvoinen seikka on humalan unta edistävä vaikutus. Tältä pohjalta on oleellista, milloin ja missä humalapohjaisia lisäravinteita nautitaan. Tästä vaikutuksesta johtuen humalaa tulisi välttää, jos tarkoituksena on esimerkiksi ajaa autoa tai työkoneita nauttimisen jälkeen. Myös leikkaukseen valmistautuvien tulisi välttää humalaa, sillä se voi unettava aineena vaikuttaa nukutus- ja muiden lääkkeiden toimivuuteen. Tästä syystä käyttö olisi hyvä lopettaa vähintään 2 viikkoa ennen leikkausta.

Humalan holistiset vaikutukset - yhteenveto

Humalan meriitit ovat perinteisesti lähinnä oluen saralta, mutta kuten artikkelissa esitellyt alustavat tulokset osoittavat, saattaa sillä olla miellyttävän katkeran maun lisäksi muutakin tarjottavaa. Humalan mahdolliset hyödyt huomioidenkin on tärkeää sovittaa sen vaikutukset omiin hyvinvointitarpeisiin. Jos tavoitteena on ulosmitata hyötyjä, on parempi kääntyä lisäravinteen puoleen holististen vaikutusten toivossa mieluummin kuin naukkailla olutta yöaikaan paremman unen toivossa.

Haluatko kokea humalauutteen vaikutukset omassa kehossasi? Ota testiin Stay Asleep -kapselit, jotka edistävät luonnonmukaista unikokemusta. Jos taas haluat oppia lisää unen merkityksestä tai siitä, miten kasvipohjaiset molekyylit voivat edistää hyvinvointiasi, on oikea suunta kokoamamme kattava CBD-tietosanakirja.

Author
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Lukella on yli vuosikymmenen kokemus CBD- ja kannabinoiditekstien kirjoittamisesta. Hän toimii Cibdolin sekä muiden kannabinoidijulkaisujen johtavana toimittajana tarjoten tosiasiallista, todisteisiin pohjautuvaa sisältöä. Hänen mielenkiinnonkohteisiin kuuluvat CBD:n lisäksi fitness, ravitsemus ja sairauksien ehkäisy.
Luke Sholl

Title/author.

Luke Sholl
Lukella on yli vuosikymmenen kokemus CBD- ja kannabinoiditekstien kirjoittamisesta. Hän toimii Cibdolin sekä muiden kannabinoidijulkaisujen johtavana toimittajana tarjoten tosiasiallista, todisteisiin pohjautuvaa sisältöä. Hänen mielenkiinnonkohteisiin kuuluvat CBD:n lisäksi fitness, ravitsemus ja sairauksien ehkäisy.
Lähteet

[1] Bolton JL, Dunlap TL, Hajirahimkhan A, et al. The multiple biological targets of hops and bioactive compounds. Chemical research in toxicology. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC6643004/. Julkaistu 18.2.2019. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[2] Franco L, Sánchez C, Bravo R, et al. The sedative effect of non-alcoholic beer in healthy female nurses. PloS one. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/labs/pmc/articles/PMC3399866/. Julkaistu 2012. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[3] Franco L;Sánchez C;Bravo R;Rodriguez A;Barriga C;Juánez JC; The sedative effects of hops (humulus lupulus), a component of beer, on the activity/rest rhythm. Acta physiologica Hungarica. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22849837/. Julkaistu 2012. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[4] S; SSB. Treating primary insomnia - the efficacy of valerian and hops. Australian family physician. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20628685/. Julkaistu 2010. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[5] Kyrou I;Christou A;Panagiotakos D;Stefanaki C;Skenderi K;Katsana K;Tsigos C; I. Effects of a hops (humulus lupulus L.) dry extract supplement on self-reported depression, anxiety and stress levels in apparently healthy young adults: A randomised, placebo-controlled, double-blind, Crossover pilot study. Hormones (Athens, Greece). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28742505/. Julkaistu 2017. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[6] Lee YM;Hsieh KH;Lu WJ;Chou HC;Chou DS;Lien LM;Sheu JR;Lin KH; Y-M. Xanthohumol, a prenylated flavonoid from hops (humulus lupulus), prevents platelet activation in human platelets. Evidence-based complementary and alternative medicine : eCAM. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22611436/. Julkaistu 2012. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

[7] Erkkola R, Vervarcke S, Vansteelandt S, Rompotti P, Keukeleire DD, Heyerick A. A randomised, double-blind, placebo-controlled, crossover pilot study on the use of a standardised hop extract to alleviate menopausal discomforts. Phytomedicine. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0944711310000231?via%3Dihub. Julkaistu 18.2.2010. Luettu 21.2.2022. [Lähde]

Tuotehaku